wtorek, 30 kwietnia 2013

dokumenty

Odkąd pamiętam Niunia miała jakiś dokument - gdy się urodziła - oczywiście dostała Akt urodzenia - aby już za chwilkę wyrobić Jej pierwszy poważny dokument jakim był Paszport.

Gdy my wyrabialiśmy pierwszy - paszport dla dziecka był wyrabiany na rok i nie był dokumentem biometrycznym - teraz jest inaczej - teraz wyrabia się je na 5 lat. 
            



Gdy wyrabialiśmy drugi paszport - zabrakło kilku dni aby Niunia załapała się na pięcioletni - pamiętam, że podczas składania wniosku wyraziłam swoje niezadowolenie, na to zareagowała bardzo miła Pani z urzędu mówiąc - 'niech się Pani nie martwi bo to, że dziecko ma dokument wystawiony na 5 lat nie oznacza, że za rok Państwo go nie zmienią" - zdziwiłam się. Po co w takim razie wyrabiać dla dziecka dokument na 5 lat - spytałam. 

Pani oczywiście odparła, że przepisy ..... bla, bla, bla - ale wiedza spod biurka była inna - okazało się, że o ile podczas podróży samochodem nie specjalnie trzeba się tym martwić, ale już w przypadku  podróżowania samolotem i przechodzenia odprawy - osoba sprawdzająca nasze i dziecka dokumenty - może stwierdzić, że dziecko obecne nie jest podobne do tego ze zdjęcia w dokumencie. 
Co jest jakby oczywiste  w przypadku, gdy paszport wyrabia się niemowlakowi, a za dwa lata leci się na urlop - gdzieś. 

O sensie takich przepisów można dyskutować godzinami.

My wczoraj wyrabialiśmy Niuni dowód - dokument też ważny 5 lat - zdecydowaliśmy się na niego - po ostatniej podróży z Niunią autobusem komunikacji miejskiej - przekonana, że dzieci do lat 4 nie muszą płacić za bilet - radośnie wsiadłam z Małą do autobusy, skasowałam bilet dla siebie i zadowolona jadę.
Nagle wchodzą Panowie zajmujący się sprawdzaniem bilecików - Pan grzecznie zapytał się mnie o bilet, po czym poprosił o bilet za dziecko - ja grzecznie odparłam, że dzieci do lat 4 nie płacą za przejazd. 
Okazało się, ze to prawda, ale muszę posiadać przy sobie dokument ze zdjęciem potwierdzający wiek dziecka - a tu zonk.
Nawet mi nie przyszło do głowy aby wziąć ze sobą Paszport Niuni - i tłumaczę się - że nie wiedziałam, że nie doczytałam - i że ogólnie lipa. Pan był naprawdę bardzo miły bo nie wlepił mi mandatu, pouczył tylko, że następnym razem ....

Nie popełniam tych samych błędów dwa razy - i następnego dnia - Niunia miała już skasowany bilet - a ja planowałam kiedy udamy się do fotografa w celu zrobienia Jej zdjęć do dowodu.

WAŻNE
Aby wyrobić dziecku dowód osobisty:
- trzeba wypełnić wniosek
- dołączyć dwa zdjęcia z widocznym lewem uchem
- dołączyć odpis skrócony aktu urodzenia
- i koniecznie przy składaniu wniosku muszą być obecnych oboje rodziców z dowodami osobistymi i dziecko (nawet kiedy ma miesiąc)
- za dowód nie wnosi się opłaty

Aby wyrobić dziecku paszport:
- trzeba wypełnić wniosek
- dołączyć zdjęcie
- dołączyć odpis skrócony aktu urodzenia
- koniecznie przy składaniu wniosku muszą być obecnych oboje rodziców z dowodami osobistymi i dziecko (gdy ma ukończone 5 lat - w przypadku młodszych wystarczą rodzice)
- za paszport dla dziecka wnosi się opłatę 30 zł (trzeba jej dokonać przed złożeniem wniosku)




3 komentarze:

  1. U Nas za paszport się nie płaci. A przy dowodzie nie musi być malucha ;) Właśnie mam odebrać młodej dowód. Ale z tym dokumentem w komunikacji to mnie zastrzeliłaś... O.o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. komunikacja, komunikacją - ale teraz przeglądając plany majówkowe - w co drugiej atrakcji wymagają poświadczenia wieku dziecka.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń