poniedziałek, 28 września 2015

nowe dziecko

Nie potrafię tego wytłumaczyć, ale czekałam na ten dzień niczym na gwiazdkę w lipcu - niby nic takiego, niby to ogrom pracy, niby bez sensu przecież kiedyś się tego nauczy. Przecież i tak jestem zapracowana, zalatana - po co mi to? Dlaczego biorę sobie kolejne dziecko na głowę? 
No właśnie dziecko ....


I to nie byle jakie bo Dziecko na Warsztat :) - kurcze to już trzecia edycja, a ja jestem podjarana jak przy publikacji pierwszego wpisy dwa lata temu :)
Wiecie dlaczego ten dzień jest wyjątkowy - bo wrzesień ma dowolność tematu, czy jest szansa, że przeczytam ponad pięćdziesiąt równych wpisów, każdy dotknie innego tematu, każdy będzie wyjątkowy. To spora odpowiedzialność, nie uda się zniknąć w gąszczu eksperymentów, biologii czy tradycji - dzisiaj jest ten dzień:)

My, znaczy się ja i Julka (bo Ona, już decyduje co ma być na warsztacie) postawiłyśmy na zabawę, a jak zabawa - to zagadki logiczne, gry i zabawy w literki i poprawne mówienie. Ci co są u nas częściej wiedzą, że Julka chodziła do logopedy, że walczyłyśmy, potem ćwiczyłyśmy, a dzisiaj już tylko utrwalamy poprawne artykułowanie.

Podczas warsztatu wykorzystała pozycje książkowe które mamy w domu - dwie pierwsze to Klub małego podróżnika, kolejna to Zeszytowy trening mowy, a ostatnia pozycja to nasza nowość Zagadkowe ABC.
Każda z nich wzbogaciła warsztat o kilka fajnych elementów.

Co robiłyśmy? Grałyśmy w literki. Jak, zapytacie - prosto. Wykorzystałam do tego grę, którą Julka dostała od chrzestnego z motywem Elsy i Anny. 
Gracze dostają po cztery kupki kart, są one zakryte, cztery karty określające daną postać są rozłożone na planszy. Gracz kolejno bierze kupkę kart i dobiera taką jakiej mu brakuje, jeżeli zbierze cztery identyczne - dzwoni dzwonkiem :)
Przystosowałam grę na nasze potrzeby warsztatowe.

Gra w literki
Wersja pierwsza
Na wcześniej przygotowanych kartkach napisałam drukowane litery, wycięłam kartoniki i podzieliłam na "kupki" 
Gra podobnie jak w wersji oryginalnej polegała na uzbieraniu czterech identycznych liter.

Wersja druga - trudniejsza
Ponownie na wcześniej przygotowanych kartonikach napisałam krótkie wyrazy (MAMA, TATA, KOT, PIES, OKNO, DOM, JULIA, itp) powycinałam kartoniki i ponownie podzieliłam na kupki. Tym razem było trudniej bo Julka jeszcze nie czyta, a rozpoznaje związki liter (które tworzą wyrazy - kłania się czytanie globalne). Wiedziałam, że da radę i było mnóstwo zabawy, gdy szukała na kartach wyrazów.

Wersja trzecia - hardcore
Znowu kwadraciki, tym razem napisałam litery tworzące wcześniejsze wyrazy, starałam się aby były to wyrazy czteroliterowe (MAMA, TATA, KOTY, PIES, OKNO, BUTY, STÓŁ, itp). Gra wyglądała tak sama, ale tym razem gracz musiał stworzyć wyraz z posiadanych kart. Julka ponownie mnie zaskoczyła bo udało się Jej mnie ograć :) znaczy się łączenie literek w słowa też ma już opanowane. 

Druga część warsztatu to zagadki z Zagadkowe ABC - to książka poświęcona alfabetowi. Każda z liter ma poświęcone dwie strony, od czterech do pięciu zagadek, a wisienką na torcie są naklejki. Dziecko zgadując otrzymuje naklejkę, która przedstawia jednocześnie rozwiązanie zagadki. Na każdej stronie jest również miejsce na ćwiczenie pisania danej litery - także łączymy przyjemne z pożytecznym.
DANE TECHNICZNE
Tytuł: Zagadkowe ABC
Autor: Ewa Stadtmuller
Ilustracje: Marta Ostrowska

Pomocne w ćwiczeniach poprawnej wymowy okazały się książki, które ostatnio kupiłam w Biedronce - Klub małych podróżników wydawnictwa Olesiejuk - nie ma tam w prawdzie literek, słów czy elementów pisarskich, ale są piękne ilustracje, labirynty i kolorowanki. My ćwiczyłyśmy kolorując, zwiedzając Polskę i Europę palcem po mapie.

Jak Wam podobał się Nasz pełen zabawy, literek i słów warsztat? Bo Nam sprawił wiele radości :)

Dla tych co zapomnieli Dziecko na Warsztat to projekt, który połączył Mamy, to projekt który pokazał, że można uczyć się i nauczać podczas zabawy w domowym zaciszu, na wycieczce czy spacerze w parku. To Nasza trzecia edycja, gdy zaczynałam Julka miała trzy lata, a ja robiłam warsztat z Biologii i do dziś pamiętam ten wpis 
"Do przeprowadzenia WARSZTATÓW BIOLOGICZNYCH użyłam:
- jednego stawu koło mojego Taty, a Julki Dziadka
- kilkunastu pływających po wspomnianym stawie kaczek obu płci"

Dzisiaj zaczyna się trzecia i nie mogę się doczekać tak samo jak dwa lata temu :) Mam nadzieję, że zostaniecie na Dziecku do końca, bo plan jest fajny - zobaczcie sami
28 września - temat dowolny
26 października- astronomia
30 listopada - doświadczenia 
21 grudnia - tradycje
25 stycznia - geografia
29 lutego - matematyka
21 marca - podróże/podróżnicy
25 kwietnia- zabawy terenowe/podwórkowe
30 maja - zwierzęta/rośliny 


Dziecko na warsztat





29 komentarzy:

  1. Do gry w literki mamy pudełko literek z sową, również polecam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja już mam porobione kartonikowe literki - także baza już jest. Zobaczę może jeszcze dokupie

      Usuń
  2. Ty kobietko należysz do takich osób, które im więcej mają na głowie, tym jesteś lepiej zorganizowana i tworzysz wspanialsze rzeczy :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. coś w tym jest - jeżeli chodzi o zorganizowanie, im więcej mam tym lepiej ogarniam. Dziękuję Asiu za miłe słowa

      Usuń
  3. Literkowy zawrót głowy - super zabawa i nauka w jednym!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zabawa z nauką w tle, lub nauka z zabawą to Nasza specjalnosć

      Usuń
  4. Bardzo fajny warsztat. Gra w literki super! My tez bawimy sie w podobny sposob.

    OdpowiedzUsuń
  5. Spróbuję zaadaptować zaprezentowaną przez Ciebie grę do naszych działań. Bardzo mi się spodobało i rzeczywiście moze uatrakcyjnić naukę czytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam - to fajna zabawa również na spostrzegawczość

      Usuń
    2. Tylko nie do końca zrozumiałam na jakiej zasadzie odbywa się dobieranie karty z każdej gromadki.

      Usuń
    3. gracz ma cztery kupki kart, zakrytych - bierze jedną (pozostałe trzy nadal są dla niejgo tajemnicą) - jeżeli może dobrać kartę z planszy robi to kolejno. W następnej kolejce może zmienić kupkę, ale nie musi - itd.

      Usuń
  6. Ale u Was kolorowo! Julka wymyśliła świetny warsztat ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fantastyczny warsztat, dzięki za podpowiedź - wykorzystam dla mojego trzylatka!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, cieszę się - że będziecie korzystać

      Usuń
  8. Literki to bardzo poważna sprawa :-) Gra w literki super :-) u nas dzieciaki bardzo polubiły memo :-) małe i duże literki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. z tym dzwoneczkiem mamy grę Samoloty, a warsztat super przygotowanie do nauki czytania

    OdpowiedzUsuń
  10. My również swojego czasu sporo grywalismy w podobne gry. Świetnie spedzilyscie wspólnie czas

    OdpowiedzUsuń
  11. Rozwaliłaś mnie zestawem kaczek obu płci ;) Fajnie, że logopedię udało Wam się ujarzmić zabawą:) Ja mam metodę " na braciszka"- czyli pokazujemy ćwiczenia dzidziusiowi , " bo on tak lubi patrzeć i słuchać";)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki - czasem mi się zdarza kogoś "rozwalić" - polecam się na przyszłość

      Usuń
  12. Fajny! też robiłyśmy sporo zabaw z literkami, co ładnie poprowadziło córkę w stronę nauki czytania.
    Podoba mi się twój entuzjazm co do trzeciej edycji projektu - zaraźliwe :)))

    OdpowiedzUsuń
  13. Zagadkowe ABC już szukamy i kupujemy.
    Bardzo udany warsztat
    www.mamuska24.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Podroze po Polsce wlasnie niedawno kupilam, ale jestem ciekawa tych po swiecie - mozna gdzies zdjecia ze srodka zobaczyc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę o nich pisać a puki co mogę wysłać Ci kilka fotek

      Usuń